torsdag 15 januari 2009

SchlemmerTopf!!


En gryta som många säkert har nånstans långt bak i nån skrubb. Har väl varit omåttligt poppis på 70-80 talet?? Vi fick iallafall en för någon jul sedan och där har den stått alldeles oanvänd! Fram till nu! Den är ju helt underbar! Gör en fest av en köttbit eller hel kyckling! Glöm dock inte att blötlägga lergrytan i 20 min innan användning!!


Häromdagen tog jag fram en hel kyckling, smälte lite smör, soja och citronsaft och hällde över kycklingen. I den la jag 2 vitlöksklyftor och resten av citronen. Givetvis lite salt och peppar. Och avsluta med paprikapulver. In i kall ugn som man sätter på 250 grader och låte den stå i 1½ timme. Kolla den och kör lite längre om det behövs. Jag blev överraskad när jag såg att kycklingen hade stekyta!! Fantastisk sak! Sen har jag sett Leila Lindholm, hon separerade skinnet från köttet innan stekning och tryckte in smör och örter under skinnet innan stekningen! Det finns ju oändligt med variationer!!


Jag måste hylla denna gryta!

Inga kommentarer: